كشف چند گور دسته جمعي در شهر يزد!


هدايت كارگر شوركي


kargar32@yahoo.com

تيتري براي آينده:
شايد اين تيتر براي مطلبي كه هم اكنون مي خوانيد كمي زودهنگام باشد اما اين را به حساب پيشگوييهاي من بگذاريد و كمي (نهايتا چند سالي) صبر كنيد تا يك روز واقعي بودن اين تيتر براي شما هم مانند من روشن شود. آن زمان شما (شايدهم فرزندان و نوه هايتان) بر دقت پيش بينيهاي بنده آفرين خواهيد گفت.

شواهد پيشگويي:
اگر اين روزها شما هم مانند من در برخي خيابانهاي شهر يزد (بعنوان نمونه بلوار شهيد بهشتي) پياده روي كنيد، شواهدي محكم براي پيش بيني چندين گور دسته جمعي در آينده يزد، خواهيد يافت. البته پيشنهاد مي كنم براي قدم زدن در اين خيابانها به هيچ وجه از پياده رو حركت نكنيد چون احتمال اينكه در يكي از همين گورهاي دسته جمعي دفن شده و سالها بعد كشف شويد، بسيار زياد خواهد بود. هركدام از اين گودالهاي مرگ، به ابعادي حدود 3*1.5 متر و با عمقي مناسب، براي دفن حدود 20 نفر شهروند يزدي (بزرگ و كوچك و متوسط) كافيست.

طراحي هوشمندانه:
از شواهد امر چنين بر مي آيد كه طراحي اين گورهاي (بعدا) باستاني، به گونه اي بسيار هوشمندانه و در پوشش ارائه خدمات شهري (بخصوص احداث پل عابر پياده) نمايش داده شده و بدون هرگونه مانع فيزيكي بازدارنده و در پاره اي موارد حتي بدون علامتي هشداردهنده، پذيراي يزديهايي است كه به آثار باستاني (از هر نوع انساني و غيرانساني) علاقه وافر دارند.

شهرداري يزد: سازماني آينده نگر
گويا مسئولان شهرداري يزد (به مدد پيشگوياني برجسته و زبردست) دريافته اند كه آثار باستاني يزد، به مرور زمان از دست خواهند رفت يا از جذابيت شان كاسته خواهد شد، بنابراين در اقدامي آينده نگرانه مي كوشند تا با حفر اين گورهاي دسته جمعي (به بهانه نصب پل عابر پياده) ذخيره اي براي نسلهاي آينده يزد تهيه نمايند تا بتوانند با كشف و معرفي اين گورهاي دسته جمعي بازهم جهانگردان و علاقمندان به جهان باستان را به يزد بكشانند.

يك پيشنهاد پيشگويانه:
اينجانب بعنوان يك پيشگوي معاصر، ضمن قدرداني از شهردار، اعضاي شوراي شهر و ساير مسئولين شهرداري يزد، پيشنهاد مي كنم براي آنكه نسل آينده جهانگرداني كه يزد را براي بازديد از گورهاي دسته جمعي اش، انتخاب مي كنند، اطلاعات كاملتري از گذشته يزد و ساكنينش كسب كنند، شهرداري محترم برنامه اي تنظيم كند تا نمايندگاني از همه محلات شهر يزد و از همه طبقات و اقشار، در ساعات مختلف شبانه روز (بويژه شب هنگام) از اين پياده روها عبور كنند تا بصورت تصادفي، اجساد مدفون شده در گورها متعلق به يك محله خاص نباشد. همچنين براي آنكه افراد غيريزدي (بصورت اشتباهي) در اين گورها دفن نشوند لازم است به ميهمانان يزد در اين ايام، تذكرات لازم بهمراه نقشه كامل حفر اين گودالها داده شود تا خود را داخل فرهنگ باستاني و آثار تاريخي ما ننمايند. بديهي است اين دسته از هموطنان غيريزدي مي توانند در صورت نياز، درخواست جمعي خود را مبني بر حفر گورهاي دسته جمعي در پياده روهاي شهرشان، به شهرداري محل زندگي خود ارائه نمايند و از طرف شهرداري يزد نيز قول مساعد داده شده تا در زمينه تعميم و تسري اين تكنولوژي به ساير شهرهاي استان و كشور، دوره هاي آموزشي ويژه در قالب كارگاه هاي تخصصي، برگزار شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا